Försäljnings- och serviceprogrammet

Försäljnings- och serviceprogrammet, som tidigare hette Handels- och administrationsprogrammet, är ett yrkesprogram för dig som är serviceinriktad och tycker om att träffa mycket människor i jobbet. Försäljning, kundservice och entreprenörskap är grundläggande för programmet.


Är du framtidens butiksledare eller är du en blivande stjärnsäljare? Brinner du för kundservice och försäljning? Vill du arbeta med butikskommunikation och marknadsföring? Är du en entreprenör? Då är Försäljnings- och serviceprogrammet något för dig.

Försäljnings- och serviceprogrammet är ett yrkesprogram för dig som är utåtriktad och vill träffa människor i jobbet. Du läser kurser inom försäljning och kundservice där du lär dig att kommunicera på olika sätt och att sätta kunden i fokus. Kurser som praktiskt marknadsföring och utställningsdesign fördjupar dina kunskaper i marknadsföring och olika typer av exponeringar. Du får vara med på mässor och utställningar för att utveckla din kreativitet och praktisera dina kunskaper.

Du läser kurser som entreprenörskap, företagsekonomi, inköp samt affärsutveckling och ledarskap. Genom att starta, driva och avveckla ditt UF-företag får du möjlighet att utveckla din kreativitet och ditt eget entreprenörskap.

Flertalet av våra yrkeskurser ligger till grund för APL, det arbetsplatsförlagda lärandet. APL genomförs under minst 15 veckor av utbildningstiden. Med hjälp av handledaren på APL-platsen får du träna dig i service, försäljning och kundbemötande, marknadsföring, varu- och branschkännedom samt handel och hållbar utveckling. Du blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats vilket ger dig viktiga kontakter och ökar dina möjligheter till arbete direkt efter utbildningen. Vill du läsa vidare finns möjlighet att få grudläggande högskolebehörighet genom det individuella valet.

Utbildningen ger dig fördjupade kunskaper för ett arbete inom detalj- och partihandel med goda möjligheter till ett framtida arbete inom till exempel försäljning och marknadsföring, butikskommunikation, butiksledning, inköp eller kundservice. Du får goda kunskaper inför kommande anställningar i butiker med till exempel livsmedel, kläder och mode, sport och fritid, elektronik eller kosmetika.

Poängplan Försäljnings- och serviceprogrammet 22/23

Gymnasiegemensamma ämnen 600 p

Gymnasiegemensamma ämnen 600 p

Poäng

År

Engelska 5

100

1

Historia 1a1

50

1

Idrott och hälsa 1

100

1, 2

Matematik 1a

100

1

Naturkunskap 1a1

50

2

Religionskunskap 1

50

3

Samhällskunskap 1a1

50

2

Svenska 1 / Svenska som andraspråk 1

100

1

Programgemensamma karaktärsämnen 900 p

Programgemensamma karaktärsämnen 900 p

Poäng

År

Affärsutveckling och ledarskap

100

3

Branschkunskap inom handel

100

1

Entreprenörskap

100

2

Handel och hållbar utveckling

100

2

Information och kommunikation 1

100

1

Inköp 1

100

2

Personlig försäljning 1

100

2

Praktiskt marknadsföring

100

1

Servicekunskap 1

100

1

Programfördjupningar 700 p

Programfördjupningar 700 p

Poäng

År

Entreprenörskap och företagande

100

3

Företagsekonomi 1

100

2

Evenemang

100

3

Handel - specialisering

100

3

Personlig försäljning 2

100

3

Svenska 2 / Svenska som andraspråk 2

100

2

Utställningsdesign 1

100

3

Övriga kurser 300 p

Övriga kurser 300 p

Poäng

År

Individuellt val

200

2,3

Gymnasiearbete

100

3

Kontakt

Gun Wallborg

E-post: Gun.Wallborg@edu.lidkoping.se

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?



Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till Kontaktcenter på 0510-77 00 00 eller via kommun@lidkoping.se

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?






Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till Kontaktcenter på 0510-77 00 00 eller via kommun@lidkoping.se

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad: